דף הבית » מאמרים ומחקרים בתחום הכירורגיה הפלסטית » האם מחסור בשעות שינה גורם להשמנת יתר?

האם מחסור בשעות שינה גורם להשמנת יתר?

מחסור בשעות שינה יכול לגרום להשמנת יתר וסכרת

אנשים שסובלים משעות שינה מועטות וחוסר שינה יכולים להסתכן בבעיות אחרות חוץ מעייפות במשך היום. חוסר שינה ככל הנראה משפיע גם על השמנת יתר וסכרת.
מספר מחקרים בעבר הראו שחוסר שינה יכול להגביר את הסיכון להשמנת יתר וסכרת. המחקרים האלו נתנו מספר הסברים אך לא היו מספיקים מבחינת הסבר למנגנון ההשפעה ברמה הנמוכה ביותר בגוף האדם – רמת התא בגוף האדם.

המחקר

במחקר קטן שפורסם לאחרונה באחד העיתונים החשובים בעולם הרפואה הפנימית ( Annals of Internal Medicine) שבוצע בשיקגו בארצות הברית נבדקו השפעת חוסר שינה על תאי שומן בגוף ועל תנגודת הגוף להורמון האינסולין הורמון שמופרש מתאי הלבלב שידוע כבעל חשיבות עליונה בהתפתחות מחלת הסכרת. מחלת הסכרת מתפתחת כשהגוף מראה תנגודת גבוהה לפעילות האינסולין או שפעילות/כמותו קטנה מסיבה כלשהיא.

במחקר השתתפו שבעה נבדקים צעירים ובריאים שהסכימו לבלות מספר לילות במעבדת שינה. הנבדקים בילו בסך הכל שמונה לילות במעבדת השינה, כשבארבעה לילות ניתנה להם אפשרות לישון כרצונם, ובארבעת הלילות האחרים הוגבלו לשינה של ארבע וחצי שעות. גם המזון הוגבל ונוטר בצורה מדוייקת על ידי החוקרים כדי לנטרל את ההשפעה של רעב או אכילת יתר.

תוצאות המחקר

לאחר כל תקופה נלקחו ביופסיות תאי שומן ובדיקות דם מהנבדקים כדי לבדוק את תגובת הגוף לאינסולין.

תוצאות הבדיקה הראו ירידה של 16% ברגישות הגוף לאינסולין (כלומר, עלייה בתנגודת הגוף לאינסולין) וב-30% בירידה ברגישות תאי השומן לאותו הורמון. רמות אלו (בעיקר אלו של תאי השומן) דומים מאוד לרמות הירידה בתגובה בזמן מחלת הסכרת. זאת אומרת, שבמצב של חוסר שינה, הגוף מתנהג בדומה למצב של מחלת הסכרת וגם אוגר שומן בתוכו.

המחקר הזה כמובן אינו מושלם וצריך עוד מחקרים כדי לבדוק את ההשפעה לאורך טווח ממושך יותר, וגם בחסר שינה חלקי או זמני כמו שקורה לרובנו שמדי פעם ישנם מספר לילות שלא ישנים מספיק שעות.
כמו כן, המחקר אינו פותר את הבעיה של איך הגוף ותאי השומן מזהים שאנחנו לא ישנים מספיק.

למרות הנאמר למעלה, מחקר זה חשוב ביותר, היות והינו המחקר הראשון שמקשר ומנסה להסביר ברמת ההורמונים (אינסולין) ותאי השומן את הקשר בין השמנת יתר, סכרת וחוסר שינה.
שינה טובה ומספקת הינה לא פחות חשובה לבריאותכם מאשר דיאטה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית.

לילה טוב!

לקריאה נוספת:
Impaired insulin signaling in human adipocytes after experimental sleep restriction, Broussard et al., Annals of Internal Medicine, 16 October 2012, vol. 157, no. 8, pages 549-558